marți, 20 martie 2012

Hajas ( Haiose )



Va poftesc la hajiose, cui ii place?  Tatalui meu ii plac tare mult, de mult ma bate la cap, zicea ca mama nu are vreme sa fac,  macar eu sa fac. Ce-i drept nu am facut de vreo 4 ani si era cazul, mai am inca o tura de osanza dar am zis ca fac de paste.  Zis si facu si iata-le,  in toata splendoarea lor, parca sunt niste carti gata sa fie ,,citite,,, cu umplutura preferata,  gem de prune. Tata cred ca mai mananci de paste si poate mai fac peste vreo 4 ani :))))


Ingrediente:
 1 kg faina tip 000
 750 gr haj ( osanza )
3 linguri smantana
1 ou
sare
300 ml apa minerala
200- 250 gr gem de prune
zahar pudra


Nu este greu de facut, doar iti ia foarte mult timp, de aceea nu prea fac, si cum i-am promis tatalui meu, i-am facut poftele.
Ne apucam de treaba :) osanza se da prin masina de tocat si se amesteca cu 250 gr din faina  si  se formeaza 3 bilute de aceasi marime si aceasi cantitate ( eu le-am cantarit ). Se pun deoparte  si ne apucam de aluat, restul de faina se amesteca cu oul, smantana si  un praf de sare, framantam si adaugam apa minerala, pe rand. Se framanta un aluat elastic.






Pana aici ,,no probleme,, apoi incepe asteptatul :))) , aluatul obtinut se intinde cu sucitorul de cca 1 cm  grosime, apoi se intinde o biluta de osanza cu faina, pe toata suprafata foi intinse.
Dupa ce  s-a uns, se impacheteaza, aducem partea de sus spre mijloc, apoi partea de jos spre mijloc. Apoi aducem partea stanga spre mijloc si partea dreapata, acesta este modul meu de impachetare, nu conteaza cu care parte incepeti, atentie, este important sa impachetati tot asa cum ati inceput. Se lasa apoi la odihnit 30 minute la loc rece ( in cazul meu la frigider), pana atunci luati si cititi o carte de bucate :))))
Dupa ce a trecut 30 min, se scoate de la rece si se intinde iar o foaie de 1 cm ( nu se desface, se intinde asa) si iar se unge cu o biluta de osanza , se impacheteaza tot asa, cum ati impachetat de prima data si se da iar la rece 30 min. Dupa cele 30 de min, se procedeaza la fel  cu ultima biluta si se da iar 30 min la rece. (Sper ca s-a inteles, daca nu puteti sa ma intrebati :) )






Dupa ce a stat la frigider ultimele 30 min, se scoate  si se intinde  o foaie de  1 cm  grosime, apoi se taie cu un cutit incins  la flacara, patratele si se pune cate un pic  de gem de prune si se indoaie/ inchide, apasand foarte usor, ( ex. ca o carte) sau puteti in romburi , cum va este la indemana.
Se aseaza intr-o tava cu hartie de copt si se coc pana ce devin usori rumeni si se deschid ca florile :)
Dupa ce s-au copt, se scot si se dau asa fierbinti prin zahar pudra, avand grija sa nu se rupa sunt foarte fragede.






Asta este tot, simplu, doar ca necesita mai mult timp, dar rezultatul este pe masura, unul excelent, din punctul meu de vedere.
Pofta dulce!!!!



















30 de comentarii:

  1. ce gustosenii ai facut aici Ade!!deja imi si imaginez gustul!!!mmm salivez :)!!Pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mihaela, noua ne plac si mai tare am facut pentru tatal meu!! Pupici!!

      Ștergere
  2. Răspunsuri
    1. Uite coco ca nu am stiut de denumirea aceasta! Foarte interesant!! Pupici!

      Ștergere
  3. Foarte,foarte bune!Si eu am facut de Craciun si mai am o punguta cu osanza de porc in congelator o sa le fac de Pasti.
    Foarte dragute ti-ai iesit!
    Iti doresc o zi minunata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mia si au mai am de o tura in congelator si voi face de Pasti. Multumesc!! Pupici!!

      Ștergere
  4. Vai de mine Adela draga ce ai pus tu aici!!! Sunt preferatele mele!Pot sa ma servesc si eu?Am notat reteta si in curand le voi incerca si eu!Pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Camy cte servesc cu mare placere, astept sa vad cum ti-au iesit!! Pupici!

      Ștergere
  5. Ce bune sunt cu aluat de casã! eu prima oarã am uzit de haiose acuma 2 ani, de unde sunt specifice?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ramona , din cate stiu sunt unguresti, daca gresesc sa ma corectati, am sa ma informez mai bine!! Pupici!

      Ștergere
  6. Vai cat sunt de frumoase, nici eu n-am mai facut de cativa ani! Mi-ai facut mare pofta, cred ca voi visa haiose la noapte! Te pup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Livia, mai visez si eu cate ceva si a doua zi pun in aplicare :)))) Pupici!

      Ștergere
  7. Arata chiar a "ceva bun-ceva dulce"!!!

    RăspundețiȘtergere
  8. Nagyon jól sikerült a hájas, gyönyörű levelesek... ilyet csak Anyukám tudott. Én soha nem próbáltam, igaz, nem is jutok hájhoz.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gerdi anynukamtol es mamamtol tanultam, nagyon sikerult nekijuk is !!! :)

      Ștergere
  9. Adela, imi plac chestiile astea de mor!!! Daca ai stii cat am cautat reteta, dar nu mai stiam cum se numesc ;))) Si am osanza, am tot ce-mi trebe!! Il vikend ma dreg!! TE pup si multumesc !

    RăspundețiȘtergere
  10. Sotul meu e lesinat dupa haiosele astea! Arata taaare bine! mama le face foarte des :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Maya sotul meu cand a venit de la servici, primul lucru la haiose s-a dat :))) Tatal meu la fel ii plac tare mult!!! Pupicei!

      Ștergere
  11. Adela, merge sa fac si cu untura in loc de osanza?Mersi!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Camy cred ca ar merge, nu am incercat , dar de ce nu , fiindca tot untura este. Pupici!!

      Ștergere
  12. Adela draga,am reusit sa le fac si eu in sfarsit #.-s
    Multa munca la ele dar rezultatul este ..... super super buuunee.Iti multumesc tare mult pentru reteta.In curand le voi pun si pe blog.Pupici si weekend placut!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Camy ma bucur ca ti-au iesit, de abia astept sa vad rezultatul. Pana la urma cu untura le-ai facut ? Pupici!

      Ștergere
  13. Le-am facut cu osanza pana la urma,dar am primit-o nu am cumparat-o.Nu am gasit la macelariile din Bucuresti.Totusi cred ca le voi incerca si cu untura!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Camy poate ca le voi incerca si cu untura , cand nu o sa mai am osanza! :)

      Ștergere